Nasz Patron bł. August Czartoryski, info.

Osiągnięcia uczniów w konkursach przedmiotowych


Wiktoria Paluch została laureatką kuratoryjnego konkursu j. niemieckiego /nauczyciel prowadzący: Anna Hałoń/; Łukasz Majcher zakwalifikował sie II etapu konkursu matematycznego /nauczyciel prowadzący: wicedyrektor Dorota Pich/; Aneta Buszta zakwalifikowała się do etapu II konkursu chemicznego /nauczyciel prowadzący: Krystyna Malec/; Wiktoria Dyndał zakwalifikowała się do etapu II konkursu historycznego "Losy żołnierza i dzieje oręża polskiego" /nauczyciel prowadzący: Ewa Pieniecka/.


Akcje charytatywne

Nasze Gimnazjum bierze udział w akcjach charytatywnych

Z galerii szkolnej

Szkoła przyjazna żywieniu i aktywności ...

 

W bieżącym roku szkolnym 2013/2014 nasza szkoła przystąpiła do realizacji polsko-szwajcarskiego projektu współpracy IK/34.

W latach szkolnych 2013/2014 i 2014/2015 przewidziana jest realizacja zadania 2: "Edukacja wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz ocena wpływu tej edukacji na sposób żywienia, stan odżywienia, aktywność fizyczną i poziom wiedzy dzieci i młodzieży".

Projekt ten ma na celu motywację młodzieży w zakresie zapobiegania rozwojowi nadwagi i otyłości. Stanowi on podstawę dla rozwoju środowiska szkolnego niezbędnego do promowania zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej oraz nadzoru nad stanem odżywienia wśród młodzieży w wieku szkolnym.

Idea programu zakłada, że w szkole społeczność szkolna – pracownicy, uczniowie i rodzice podejmują wspólne działania dla poprawy i utrzymania swojego zdrowia, samopoczucia poprzez zmianę zachowań żywieniowych i podniesienie aktywności fizycznej.

Naszym zadaniem będzie tworzenie na terenie szkoły, środowiska sprzyjającego realizacji założeń programu zwalczania nadwagi i otyłości, promującego prawidłowe żywienie i aktywność fizyczną. W ramach projektu organizowane będą pogadanki, konkursy, zawody sportowe itp.

Podjęte w szkole działania pozwolą nam uzyskać certyfikat Szkoły Przyjaznej Żywieniu i Aktywności Fizycznej


SZKOLNĄ FAMILIADA

W ramach realizacji projektu edukacyjnego KIK/34 – zadania 2: „Edukacja i wdrażanie zasad prawidłowego żywienia i aktywności fizycznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych oraz ocena wpływu tej edukacji na sposób żywienia, stan odżywienia, poziom aktywności fizycznej i wiedzy dzieci i młodzieży” podczas odbywającej się w dniu 12.02.2014 r. zabawy choinkowej zorganizowano SZKOLNĄ FAMILIADĘ. Udział w Familiadzie wzięły drużyny składające się z przedstawicieli uczniów klas II i rodziców. Uczestnicy odpowiadali na pytania z zakresu wiedzy dotyczącej zdrowego stylu życia. Rywalizacja zakończyła się wygraną drużyny rodziców.


ŚNIADANIE W SZKOLE


I śniadanie jest ważnym posiłkiem w ciągu dnia i powinno być spożyte przez dziecko przed wyjściem z domu. II śniadanie dostarcza energii i składników odżywczych organizmowi podejmującemu szereg wyzwań w ciągu dnia w szkole, w której uczeń przebywa nawet kilka godzin dziennie, a w przypadku dojazdów – czas ten jeszcze się wydłuża.

ROLA II ŚNIADANIA

• Dostarczanie organizmowi potrzebnej energii i składników pokarmowych.
• Wpływ na : lepszą koncentrację, zapamiętywanie, zdolność uczenia, lepsze wyniki w nauce w nauce, rozwój intelektualny. Uczniowie, którzy nie spożywają II śniadania, osiągają gorsze wyniki w przedmiotach wymagających skupienia, takich jak matematyka czy geografia, częściej skarżą się na bóle głowy, złe samopoczucie, rozdrażnienie i konflikty z rówieśnikami.
• Wpływ na siłę fizyczną, dobre samopoczucie.
• Kształtowanie prawidłowych nawyków żywieniowych.

II ŚNIADANIE POWINNO ZAWIERAĆ

Pieczywo pełnoziarniste – to podstawa, najlepiej podawać pieczywo razowe, graham, pumpernikiel – spożywanie pieczywa z grubego przemiału wpływa na regulowanie pracy przewodu pokarmowego, zapewnia odpowiednią podaż energii, białka, witamin z grupy, magnezu, cynku i błonnika pokarmowego.
Mleko i produkty mleczne – najlepsze źródło wapnia, którego niedostateczna podaż nie sprzyja osiągnięciu prawidłowej masy kostnej w czasie wzrostu i rozwoju dziecka. Najlepszym dodatkiem do II śniadania jest ser biały, plasterek żółtego sera, jogurt bądź kefir.
Produkty białkowe – preferowane chuda wędlina, pieczone mięsa.
Owoce i warzywa – dobrym dodatkiem na kanapki będzie sałata, cykoria, plasterki pomidora czy kawałki papryki. Można podawać sałatkę lub surówkę, najlepiej z dodatkiem oleju roślinnego lub oliwy z oliwek. Warto dołączyć owoc sezonowy lub sok owocowy lub warzywny.
Napoje – najlepszymi napojami uzupełniającymi II śniadanie są: woda mineralna, herbatki owocowe, soki owocowe i warzywne oraz napoje mleczne.

Pamiętaj :
dzieci preferują słodycze i inne przekąski typu chipsy, słodkie napoje gazowane, choć nie są świadome jakie to może mieć skutki dla ich organizmu. Produkty te tłumią uczucie głodu, ale nie dostarczają organizmowi odpowiedniej ilości składników odżywczych, witamin i minerałów. Słodkie napoje gazowane wypierają spożycie korzystnych dla zdrowia soków czy napojów mlecznych (mleko, kefiry, jogurty), powodując tym samym mniejsze spożycie m. in. wapnia czy witaminy C. Mają one ponadto duże ilości kalorii i niską wartość odżywczą.
 

POSIŁKI RODZINNE I AKTYWNOŚĆ FIZYCZNA

Spożywanie posiłków razem a rodziną powinno być dla dzieci przyjemnością oraz momentem pozytywnych przeżyć. Kulinarnych. Podczas przygotowywania posiłku powinniśmy brać pod uwagę wiele elementów, przede wszystkim wartość odżywczą, ale także : apetyczny wygląd, czas przyrządzania potrawy, preferencje żywieniowe dziecka. Pojawia się pytanie, jak żywić dziecko, aby zachować zasady prawidłowego żywienia, a jednocześnie uwzględnić te dania i produkty, które dziecko lubi i chętnie spożywa.
Urozmaicenie
Bardzo ważne jest urozmaicenie diety. Od najmłodszych lat należy przyzwyczajać dziecko do dużego wyboru produktów spożywczych oraz do różnych smaków i kolorów potraw. Rodziców nie powinien zniechęcać fakt, że dziecko nie chce jeść danej potrawy. Czasami wystarczy zmienić formę jej podania, kolorystykę czy sposób przyrządzania, aby zachęcić dziecko do spróbowania. Ważne jest kształtowanie wyobraźni żywieniowej dziecka, zachęcanie go do wspólnego gotowana i tworzenia prostych, a czasami bardziej skomplikowanych dań.


Regularność

Racjonalne żywienie powinno uwzględniać optymalnie 5 posiłków w ciągu dnia. Organizm wymaga regularnego dostarczania energii, aby móc ją wydatkować przez cały dzień. Uczeń przed wyjściem z domu powinien zjeść śniadanie. Rodzice, którzy nie spożywają śniadania, dają zły znak dziecku, że posiłek ten można pominąć. Dotyczy to zwłaszcza dzieci starszych i młodzieży chętnie opuszczających pierwszy posiłek. Regularne spożywanie posiłków zapewniają posiłki spożywane w szkole : II śniadanie oraz obiad, który dziecko powinno spożyć jeszcze w szkole lub w domu tuż po przyjściu ze szkoły.
Kolacja jest także ważnym posiłkiem, nie powinna jednak być spożywana zbyt późno – najlepiej 2 – 3 godziny przed snem.
Wspólne posiłki
Następnym elementem kształtowania prawidłowych nawyków żywieniowych jest spożywanie wspólnych, rodzinnych posiłków. Jest to okazja do pokazania dziecku własnych wyborów żywieniowych, sposobu konsumpcji, zachowania przy stole, które będą potem powielane przez dzieci. Oprócz aspektu zdrowotnego wspólne posiłki rodzinne wpływają pozytywnie na relacje między członkami rodziny. Dzieci chętnie uczestniczą w takich posiłkach, ponieważ dają poczucie przynależności i pogłębiają więź emocjonalną z rodziną. Należy przy tym pamiętać o zachowaniu atmosfery przy spożywaniu posiłków. Pośpiech nie sprzyja bowiem kształtowaniu zdrowych nawyków żywieniowych.


Starajmy się choć jeden posiłek w ciągu dnia
zjeść razem z dzieckiem.

Wybór produktów spożywczych

Ważnym elementem racjonalnej diety jest prawidłowy wybór produktów spożywczych. Urozmaicony ich dobór, zwracanie uwagi na świadome wybory podczas zakupów, czytanie etykiet na opakowaniach produktów spożywczych to ważne elementy edukacji żywieniowej dziecka. Najczęstsze błędy popełniane przez rodziców to gromadzenie dużej ilości słodyczy (batoniki, czekolada, cukierki, ciasteczka) i przekąsek (typu chipsy, chrupki, paluszki, krakersy itp.) oraz kupowanie dużej ilości słodkich napojów (typu cola, słodkie napoje gazowane i niegazowane). Dziecko, którego rodzice kupują, a następnie spożywają słodycze, słodkie napoje i dania typu fast food, będzie powielać te wybory żywieniowe. Dostępność w domu tego typu produktów powoduje, że dzieci więcej ich jedzą.
Dziecko powinno mieć świadomość negatywnego wpływu określonych produktów na swoje zdrowie. Słodycze nie powinny być zabronione, ale ich spożycie należy znacznie ograniczyć.

Aktywność fizyczna

Prawidłowy styl życia to także codzienna aktywność fizyczna. Rodzice powinni umożliwić dziecku ruch, także na świeżym powietrzu. Gdy pokazują dziecku różne formy aktywności fizycznej, dają przykład, jak można przyjemnie i pożytecznie spędzić czas wolny. Wspólne zaś aktywne spędzanie czasu jest znakomitą formą profilaktyki prozdrowotnej. Brak jednak aktywności fizycznej ze strony rodziców, spędzanie zbyt dużo czasu przed telewizorem i komputerem, niezachęcanie do wspólnego spaceru, zabawy, czy ćwiczeń - to główne powody rezygnacji dziecka z aktywności fizycznej. Kiedy rodzice stosują na co dzień zasady prawidłowego żywienia i starają się też być aktywni fizycznie, dziecko łatwiej wówczas przejmuje te nawyki i je akceptuje.


 
Dyrektor Gimnazjum w Sieniawie

Dyrektor szkoły: mgr Wacław Kondyra, tel.: 166227093

Star Wars

Chcesz zagrać w grę, która stworzyli Twoi koledzy, kliknij w link: Star Wars

Jesteśmy już na Facebooku!

Uwaga! Zmieniliśmy adres strony. https://www.facebook.com/
sieniawagimnazjum

Osiągnięcia uczniów w konkursach przedmiotowych

Osiągnięcia uczniów w konkursach przedmiotowych w I półroczu roku szkol. 2016/17

 

W sprawie ubezpieczenia ucznia
KRONIKA SZKOŁY:

Od wielu lat Pani Helena Capłap z Panią Alicją Jazienicką przy współpracy Pani Anny Hałoń prowadzą KRONIKĘ SZKOLNĄ

 

 

Szkoła przyjazna żywieniu
i  aktywności fizycznej

W bieżącym roku szkolnym nasza szkoła przystąpiła do realizacji polsko-szwajcarskiego projektu współpracy KIK/34..e

Projekty gimnazjalistów

Strony internetowe utworzone w ramach projektu edukacyjnego